Alexander Chater

Piano

Alexander Chater is van Zuid Afrikaanse afkomst. Al op jonge leeftijd kwam hij in aanraking met klassieke muziek door zijn moeder en twee grootouders die allemaal uitvoerend musicus zijn. Zijn grootvader was naast pianist ook musicoloog en componist. Toen Alexander 4 jaar oud was kreeg hij zijn eerste piano en viool-lessen. Voordat hij begon aan zijn studie aan het conservatorium had hij lessen van de gerenommeerde pianiste Julia Achkniazy.

In 2017 werd Alexander toegelaten op het Rotterdamse conservatorium Codarts waar hij klassiek piano studeerde bij Stephane de May. Hij behaalde hier zijn bachelor diploma in juni 2021. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses van diverse pianisten zoals Frank Braley, Nino Gvetadze en Paolo Giacometti.

Alexander heeft opgetreden als solist en kamermusicus in diverse locaties en gelegenheden zoals: De Doelen Rotterdam, Muziek in de Voorstraat, Midzomer festival Capelle en in diverse kerken in Nederland. Ook heeft hij zijn eigen concert serie ontwikkeld; Fabrieklassiek. Naast optreden geeft hij graag les en heeft hij inmiddels een eigen lespraktijk in Rotterdam opgebouwd.

Overigens is Alexander vóór zijn klassieke studie geruime tijd met jazz bezig geweest en wie wil leren improviseren kan dus ook bij hem terecht. Ook staat hij er voor open om met leerlingen popnummers uit te zoeken en te spelen.

Alexander geeft sinds september 2021 les bij muziekschool Rootz in Delft. Hij is een geduldige en gedreven allround docent die lesgeeft aan beginnende en gevorderde leerlingen van alle leeftijden.

Leslocatie Delft: dinsdag